Akkelis
Kom ju på här om dagen att jag inte visat bilderna från min och Idas första fjällvandring som vi gjorde i somras. Jag hade turen att få vara ledig under midsommar, så vi bestämde oss för att ta en tredagars fjällvandring, med två övernattningar. Vi kollade runt på lite enklare leder - eftersom det var vår första, och vi hittade Akkelis, i Arjeplog.
Det var inte direkt svårt att hitta dit och leden var väldigt tydligt utmarkerad. De första två kilometrarna gick genom skog. Själva leden var hur fin som helst, men lutningen däremot. Herremingud så brant det var. K2 here we come liksom! Och med ca 15 kg på ryggen gjorde det inte lättare precis. En gång höll både jag och Ida på att falla rakt baklänges på vägen upp. Cross räddade henne då han tog ett skutt framåt precis då hon känner att hon är påväg bakåt. Jag fick tag på en gren precis i rätt stund som jag kände att jag höll på att tippa baklänges. Någon gång fick man rent krypa upp för att det var så brant. Gissa om man hade mjölksyra i benen!
Canon eos 5D Mark III, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

När vi kommit över trädgränsen så blev det brtydligt mera flackt. Vi stannade och rastade lite och lät kläderna och fötterna få torka och så åt vi lite mellanmål. Det var så himla skönt att få ta av sig kängorna och lufta fötterna. Här ligger Cross och njuter.

Efter att ha fått vila upp oss och hundarna lite så fortsatte vi igen. Nu gick det betydligt mycket lättare och så hade man ju en fantastisk utsikt.

Själva leden gick till en stuga, sen tog det stopp. Men vi hade ju inte tänkt övernatta i stugan, utan vi hade ju med oss tält som vi skulle slå upp. Så när vi kommit till stugan så gick vi bara rakt ut i ingenstans för att leta en bra tältplats. Vi fick gå e liten bit med det var så värt det. Vi hittade en mysigt ställe intill en liten fjällsjö.
Canon eos 5D Mark III, Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon eos 5D Mark III, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Det fanns dock inget rinnande vatten där och det var vi förberedd på, så vi hade tagit med oss flera liter vatten. Vi hade strålande solsken och kvällen var helt magiskt vacker, så vi tog en liten tur för att urforska naturen runt i kring.

På morgonen dagen efter så vaknade man av att det var som en bastu inne i tältet. Solen stekte mot tältduken och det var vindstilla. Vi gick ner till fjällsjön för att tvätta av oss i det iskalla vattnet.
Under dagen så började det blåsa väldigt mycket och det höll på hela dagen och kvällen. Vi satt mest ute och solade eller spelade kort. Vi var ganska möra och trötta båda två efter gårdagens "bergsklättrning". Men på kvällen så tog vi en liten tur för att utforsta den andra delen av fjället.
Ljuset var helt fantastiskt!
Canon eos 5D Mark III, Canon EF 50mm f/1.8 II

Vi hade tre underbara dagar på fjället och vi ser verkligen fram emot nästa års äventyr till fjälls. Självklart blir det äventyr till vintern oxå, men det kommer inte bli så mycket tältning och vandring.  Vi skulle vilja vintertälta, men då behöver vi betydligt varmare sovsäckar och så har jag en stor dröm att få vintertälta i tältkåta med kamin i.